aloite valtuustossa 27.4.2015
28.04.2015 Eilisessä (27.4.2015) kunnanvaltuuston kokouksessa jätimme valtuustoaloitteen koskien koulujen uimaopetusta. Aloitteen allekirjoitti 42 valtuutettua tai varavaltuutettua.
Valtuustoaloite 27.4.2015 koulujen uimaopetus Mäntsälässä
Mäntsälässä uimataidon opetuksen tärkeys kouluissa korostuu, koska kunnassa ei ole uimahallia. Alueen uimataidon kehittymiseen vaikuttaa lisäksi se, että järvet ovat keskustataajamasta katsoen kaukana eikä kunnan uimarannoille johda turvallisia kevyenliikenteen väyliä. Tulevina vuosina on panostettava aiempaa enemmän koulujen opetuksessa uimataidon, vesiturvallisuuden ja vesipelastustaitojen osuuteen. Uimataito on kansalaistaito ja ”jokaisen oma henkivakuutus”. Uinninopetuksen tavoitetasot ja toteutustapa tulee kirjata täsmällisemmin opetussuunnitelmaan seuraavan päivityksen yhteydessä. Kunnassa tulee koulujen uimaopetuksen yhteydessä testata ja tilastoida uimataito kuten monessa muussakin kunnassa jo tehdään. Tilastointi on tärkeää, jotta voidaan seurata uimataidon kehitystä kunnassa ja myös osallistaa koteja kannustamaan lapsia uimataidon kehittymiseen etenkin niiden oppilaiden kohdalla, joilla taito ei kehity tavoitetasolla. Ilman tilastointia on mahdoton tietää lähtötasoanne, seurata tilannetta ja edelleen kehittää Mäntsälän alueen uimataidon opetusta. Koululaisten uimataidon järjestelmällinen tilastointi tulee aloittaa syyslukukaudella 2015 sekä suorittaa säännöllisesti vuosittain. Koottua tilastoa tulee verrata muihin kuntiin sekä valtakunnalliseen tasoon, tilasto on myös esitettävä sivistyslautakunnalle vuosittain perusopetuksen tulosalueen tavoiteseurannan yhteydessä. Koska lapsen luonnollisessa kehityksessä herkkyysikä uimataidon oppimiselle on tutkitusti n. 5-7 vuotta, tulisi uinnin opetuksessa panostaa varhaiseen malliin vuosiluokille 1-4. Uimataito tulisi testata jo ensimmäisellä luokalla. Testitulosten tilastoinnin ohella on kannustettava koteja positiivisella tavalla lapsen uimataidon edistämiseen. Uimataitonsa suhteen lisätukea tarvitsevien oppilaiden vanhemmille on tarjottava tietoa oppilaan edistymisestä. Neljännellä luokalla tulisi testata uimataidon kehitys ja luokilla 5-6 tarvittaessa antaa uinnin tukiopetusta niille oppilaille, joiden uimataito ei täytä pohjoismaisen uimataidon määritelmää (200m). Lisäksi tulisi tilastoida, montako prosenttia oppilaista on siirtynyt neljännen luokan päätteeksi isoon altaaseen (min 10m uimataito). Varhaisen uinninopetuksen malleja on toteutettu onnistuneesti monissa kunnissa mm. Kangasalalla ja Vantaalla, näiden kuntien uinninopetukseen tulisi perehtyä ja niistä ottaa mallia mahdollisuuksien rajoissa myös Mäntsälän uinninopetukseen. Me allekirjoittaneet haluamme kiinnittää vakavaa huomiota Mäntsälän koulujen uimaopetuksen kehittämiseen. Tämä aloite tähtää kunnan uimataidon tason nostamiseen ja turhien hukkumiskuolemien ennaltaehkäisemiseen. Mäntsälässä 27.4.2015
|